PEDAGOJİ ANSİKLOPEDİSİ"Nİ TAMAMLADIM. İLK SAYFALARI AŞAĞIDADIR.
A
AD (İSİM)
Bir varlığı, olayı, duyguyu, düşünceyi, hareketi
işaret eden ve onu en kısa yoldan tanımlayan ses kümesi (Bkz. Dil Pedagojisi).
ADALET
DUYGUSU Bkz. bencillik.
AHLÂK Töre
Bir şeyin ahlâk bakımından niteliği ve değeri; ahlâkın
kemâl derecesine uygunluk. Bir misal veya hikâyenin sakladığı ahlâkî hikmet,
bir kıssanın hisse alınacak ciheti. Ahlâkın zihne yani düşünceye uygunluk yani
düşünceye uygun harekette bulunmak iradesidir. Kanunluluk, dış görünüş
bakımından ahlâka uygunluk demektir (Arkın).
Bir toplumda insanların uymak zorunda bulundukları
kuralların tayin ve tespit eden bilme ise törebilim denir. Bir toplumun ahlâksal
yargılarının ve törelerinin hepsi. Ahlâk, Harbert pedagojinin temeli olmuştur
(Arkın).
AHLÂK DERSİ
Ahlâkî mesele ve konuları öğretmek amacı güdülen ders.
Okullarda böyle bir dersin gösterilmesi ve mezhebî din dersinin yerine
geçmesiyle ilgili istekler aydınlanma devrinde belirmeye başlamıştır.
Zamanımızda bazı memleketlerin okullarında anadil dersleriyle birlikte,
bazılarında ise sadece din dersine devam etmeyen öğrencilere gösterilmektedir
(Arkın 4).Şu anda bizdeki uygulama Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi adı altında öğretilmektedir.
AHLÂK
EĞİTİMİ Bkz. Din eğitimi ve öğretimi, karakter eğitimi.
Ahlâk öğretilmez, yaşatılır, öğrenilmez yaşanır.
Karakter eğitiminin olduğu gibi ahlâk eğitiminin de
edindirileceği en doğal ortam ailedir. Ahlâk ve karakter eğitiminin temelleri ailede
atılır, okula başladıktan sonra ailenin etkisi devam eder, okul da edinilen
değerleri besler ve pekiştirir.
Karakter eğitiminde olduğu gibi ahlâk eğitimi de
insanoğlunun doğuştan getirdiği hayvanî içgüdülerin insanî vasıflara uygun
olarak şekillendirilmesi, çocukların toplumun genel ahlâk anlayışına, geleneklerine
ve kanunlarına uyması gibi hem görgüsel hem iradî kararlılıkla gerçekleşir.
Ahlâk ve karakter eğitimi, ahlâkî karakter olarak da birbirinin
tamamlayıcısıdır.
Ahlâk eğitiminin en doğru yöntemi annenin, babanın ve
öğretmenin, yöneticilerin söz ve davranışlarıyla çocuklara rol-model
olmalarıdır. Nasihatle, öğütle, dinî vaazlarla çocuğu ahlâklı yapamazsınız.
Esasen din de ahlâkî değerlerin yaşanması üzerine kurulur. Ahlâk yoksa din de
yok demektir. Örneğin yalan söylemek
ahlâkî olmayan bir davranıştır. Hangi dinde olursa olsun yalan söyleyen o dinin
mensubu olamaz. Esasen Allah da bunu yasaklamıştır.
Eğer dinî kaygılarınız
varsa, onlara örnek olmanız, yani onun gözü önünde namaz kılmanız, oruç
tutmanız onun bilinç altında din duygusu zaten yerleşir ve gelişir. Ama dinden
önce çocuklara ahlâken, görgü kurallarına uymakla, eşinizle ve çocuklarınızla
yapıcı ve güzel ilişkiler kurarak örnek olunuz. Çünkü din, ahlâkî değerler ve
ahlâk üzerine kurulur. Ahlâka dayanmayan bir din düşünülemez.
AHLÂKÎ
KARAKTER VE VİCDAN Bkz. vicdan.
Ahlâkî karakter, kişinin kişiliğinin kalitesinin
göstergesidir. Bu anlamda ahlâkî karakter; kişinin davranışlarını,
düşüncelerini, hayallerini ve bütünüyle sosyal ilişkilerinin kalitesinin
göstergesidir.
Ahlâkî
karakter, ahlâkın karakter üzerine yalnız sözle ifade etmek değil aynı zamanda
yaşayacak şekilde raptedilmesi, tutturulması ve bilimsel ifadesiyle
edindirilmesidir. Başka bir söyleyişle kişinin ahlâkî değerleri üzerinde
taşıması, Mevlâna”nın deyişi ile “Olduğu
gibi görünmesi ve göründüğü gibi olmasıdır.”
Ahlâk, felsefedeki ifadesiyle bir şeyin veya bir
kimsenin başkalarından olan farkının ifadesi değil, sosyalleşme ile bütün
toplumun ortam değeri olarak kişide de görülmesi gereken üstün bir niteliktir.
Ahlâk tanımı içinde ifade ettiği değerleri kitap
üstünde yazılı görülürken, ahlâkî karakter, kitapta yazılı olan değerlerin
kişinin üstünde de görünmesidir. Yalnız söylemle “ahlâk” düşüncenin davranışa
dönüştüğünü ifade etmez.
Bu anlamda ahlâkî karakter bir iradî disiplin
meselesidir. Kişi her durumda ahlâkî değerleri yaşaması için iradesini bilinçli
olarak kullanması ve kendine içten veya dıştan yapılan telkinlere aldırış
etmeyerek iradesi ile hareket etmesidir. Bu durum, kişinin kendi kendisiyle
barışık ve uyum içinde olmasını ve buna bağlı olarak “vicdanî davranışlarını” oluşturmasını da sağlar. Vicdan, ahlâkî karakterin
sonucudur ve kişinin kendisiyle hesaplaşmasıdır. Bu hesaplaşma iledir ki kişi
düşünüş ve eylemlerinde tutarlı olabilir.
AHLÂK
PEDAGOJİSİ Bkz. Karakter eğitimi.
Genel olarak pedagoji ile özdeş ve ahlâkî eğitimden
bahseden bilim. Özel anlamı bakımından: 1. Dinsel eğitimin yerine geçirilmek
istenen bir çeşit dünyevî terbiye. 2. Ahlâkî eğitimin ana vasfını da ahlâk
kaidelerini öğretmek teşkil ettiği böyle özel bir derse lüzum hâsıl olduğu
ileri sürülmektedir. Bu ders, okullarda din ya din dersinin yerine geçmekte
veya türlü adlarla onun yanı başında yer almaktadır. Lâik okulda bu dersi
ilgilendiren konular çeşitli derslerin müfredatı arasına serpilmektedir (Arkın
4).
Yorumlar
Yorum Gönder