MİLLÎYETÇİLİK
VE ÜLKÜCÜ MİLLİYETÇİLİK
a. Maddi
ve manevi açılardan millet ve ülkesinin çıkarlarını her şeyin üstünde tutma
anlayışı, ulusçuluk, ulusalcılık, nasyonalizm:Milliyetçilik, sadece bir
ideoloji değil, bir yaşayış ve bir duyuş tarzıdır. -M. Kaplan (Güncel Türkçe Sözlük).
Milliyetçi
Eğitim, Millî Terbiye [1]
“Millîyetçi eğitime taraftar olanların kanaatlerine
göre öğrencilere sadece vatan ve milleti tanıtıp sevdirmek kâfi değil, onları
kuvvetli millîyetçi zihniyete sahip, her meseleyi bu açıdan görebilen bireyler
olarak yetiştirmek de lâzımdır.
Millî eğitim konusunu tetkik ederek Türkiye Muallimler
Birliği adına bir rapor hazırlanmış ve onu eski harflerle “Millî Terbiye” adlı
bir kitap hâlinde yayınlamış olan Prof. Dr. Ali Haydar Taner, bu eğitimin
amacını şu şekilde saptamıştır: [2]
“Millî terbiye
alan bir Türk genci, şahsî menfaatlerini içtimai/millî menfaatlerin içinde
görmelidir. Mensup olduğu millete karşı muhabbet ve fedakârlık hisleri
beslemelidir. Her zaman, her yerde ve her türlü şerait altında Türk vatan ve
milletinin terakkisi ve yükselmesi için daima düşünen, duyan ve
işleyen/uygulayan/mücadele eden samimî bir vatandaş olmalıdır.”
Bu değerli eğitkenimize göre milli terbiye meselesi
pek şümullü bir konudur. Bunu yalnız okul eğitimime inhisar ettirmek doğru değildir
Onun için bu meseleyi şu kısımlara ayırmak lâzımdır:
1. Ailede; 2. Okulda çocuklara milli terbiye vermek;
3. Okul dışındakilere milli terbiye vermek (halk eğitimi).
Konuyu etraflı şekilde incelemiş olan Prof. Dr. Ali
Haydar Taner kitabının sonunda “Her şeyin
ifratı muzurdur (aşırısı zararlıdır). Gençlere verilecek millî terbiyede de
ifrata gitmek doğru değildir.
Biz, yeni
yetişen nesle milletimizi mümkün oluğu kadar fazla sevdirmeye gayretle beraber
türkün bütün cihandaki siyasî, iktisad3i ve coğrafî vaziyetini de anlatmalıyız.
Türk çocuğu
bilmelidir ki dünyada Türklerden başka milletler de vardır. Mütekabil
muhabbet/karşılıklı sevgi ve hürmet eseri göstermek şartıyla diğer milletlerin
efradı da şayanı hürmet insanlardır.”
“Nazilik” diye anılan ırkçı politika görüşünü
benimsemiş olanlar, milliyetçi eğitim meselesinde müfrit/aşırılı hareket eder,
müsamahayı/hoşgörüyü boğma yolunu takip eder (Arkın, a.g.e.).
Gerek hümanizm, gerekse idealist felsefe ve yukarıdaki
açıklamalarda “ülkücü milliyetçilik” anlayışının programlama yansıtması
yönündeki açıklamalar yaklaşık Ali Haydar Taner gibidir. Ne sadece katı ve
ırkçı milliyetçilik ve ne de saf hümanizm değildir. Buna belki “hümanist
milliyetçilik” de denilebilir.
1739 sayılı kanunda Türk millî eğitim amaçları şöyle
belirtilmiştir:
I
– Genel amaçlar:
Madde
2 – Türk Milli Eğitiminin genel amacı,Türk Milletinin bütün fertlerini, 1.
Atatürk inkılap ve ilkelerine ve Anayasada ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine
bağlı; Türk Milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini
benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima
yüceltmeye çalışan, insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel
ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devleti olan Türkiye
Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline
getirmiş yurttaşlar olarak yetiştirmek;
2.
Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde
gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir
dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer
veren, topluma karşı sorumluluk duyan; yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler
olarak yetiştirmek;
3.
İlgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar
ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve
onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak
bir meslek sahibi olmalarını sağlamak; Böylece bir yandan Türk vatandaşlarının
ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak; öte yandan milli birlik ve
bütünlük içinde iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek ve
hızlandırmak ve nihayet Türk Milletini çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı,
seçkin bir ortağı yapmaktır.
1968
İlkokul Programında milli eğitim amaçları şöyle belirtilmiştir.
Türk
milletinin bütün fertlerini kaderde, kıvançta ve tasada ortak bölünmez bir
bütün hâlinde millî şuur etrafında toplamak; millî, ahlâkî, insanî üstün
değerlerini geliştirmek; milletimizi hür düşüncenin, sosyal zihniyet ile
demokratik düzenin hâkim olduğu; kişisel teşebbüse ve toplum sorumluluğuna
değer veren bir anlayış içinde bilgi, teknik, güzel sanatlar ve ekonomik
bakımdan çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı seçkin bir ortağı hâline
getirmektir.
Bu
ülküye ulaşmak için; her yaştakileri eşit eğitim imkânları içinde istidat ve
kabiliyetlerine göre en üstün seviyede, geliştirmek; sosyal ve ekonomik
kalkınma programlarının uygulanması için gereken çeşitli vasıftaki insan gücünü
hazırlamak, millî eğitimin amacıdır (1968 İlkokul Programı).
Yorumlar
Yorum Gönder