Ana içeriğe atla

PEDAGOJİ: ÜLKÜCÜ MİLLİYETÇİLİK 1


MİLLÎYETÇİLİK  VE ÜLKÜCÜ MİLLİYETÇİLİK
a. Maddi ve manevi açılardan millet ve ülkesinin çıkarlarını her şeyin üstünde tutma anlayışı, ulusçuluk, ulusalcılık, nasyonalizm:“Milliyetçilik, sadece bir ideoloji değil, bir yaşayış ve bir duyuş tarzıdır.” -M. Kaplan (Güncel Türkçe Sözlük).  
Milliyetçi Eğitim, Millî Terbiye [1]
“Millîyetçi eğitime taraftar olanların kanaatlerine göre öğrencilere sadece vatan ve milleti tanıtıp sevdirmek kâfi değil, onları kuvvetli millîyetçi zihniyete sahip, her meseleyi bu açıdan görebilen bireyler olarak yetiştirmek de lâzımdır.
Millî eğitim konusunu tetkik ederek Türkiye Muallimler Birliği adına bir rapor hazırlanmış ve onu eski harflerle “Millî Terbiye” adlı bir kitap hâlinde yayınlamış olan Prof. Dr. Ali Haydar Taner, bu eğitimin amacını şu şekilde saptamıştır: [2]
Millî terbiye alan bir Türk genci, şahsî menfaatlerini içtimai/millî menfaatlerin içinde görmelidir. Mensup olduğu millete karşı muhabbet ve fedakârlık hisleri beslemelidir. Her zaman, her yerde ve her türlü şerait altında Türk vatan ve milletinin terakkisi ve yükselmesi için daima düşünen, duyan ve işleyen/uygulayan/mücadele eden samimî bir vatandaş olmalıdır.”
Bu değerli eğitkenimize göre milli terbiye meselesi pek şümullü bir konudur. Bunu yalnız okul eğitimime inhisar ettirmek doğru değildir Onun için bu meseleyi şu kısımlara ayırmak lâzımdır:
1. Ailede; 2. Okulda çocuklara milli terbiye vermek; 3. Okul dışındakilere milli terbiye vermek (halk eğitimi).
Konuyu etraflı şekilde incelemiş olan Prof. Dr. Ali Haydar Taner kitabının sonunda “Her şeyin ifratı muzurdur (aşırısı zararlıdır). Gençlere verilecek millî terbiyede de ifrata gitmek doğru değildir.
Biz, yeni yetişen nesle milletimizi mümkün oluğu kadar fazla sevdirmeye gayretle beraber türkün bütün cihandaki siyasî, iktisad3i ve coğrafî vaziyetini de anlatmalıyız.
Türk çocuğu bilmelidir ki dünyada Türklerden başka milletler de vardır. Mütekabil muhabbet/karşılıklı sevgi ve hürmet eseri göstermek şartıyla diğer milletlerin efradı da şayanı hürmet insanlardır.”
“Nazilik” diye anılan ırkçı politika görüşünü benimsemiş olanlar, milliyetçi eğitim meselesinde müfrit/aşırılı hareket eder, müsamahayı/hoşgörüyü boğma yolunu takip eder (Arkın, a.g.e.).
Gerek hümanizm, gerekse idealist felsefe ve yukarıdaki açıklamalarda “ülkücü milliyetçilik” anlayışının programlama yansıtması yönündeki açıklamalar yaklaşık Ali Haydar Taner gibidir. Ne sadece katı ve ırkçı milliyetçilik ve ne de saf hümanizm değildir. Buna belki “hümanist milliyetçilik” de denilebilir.
1739 sayılı kanunda Türk millî eğitim amaçları şöyle belirtilmiştir:
I – Genel amaçlar:
Madde 2 – Türk Milli Eğitiminin genel amacı,Türk Milletinin bütün fertlerini, 1. Atatürk inkılap ve ilkelerine ve Anayasada ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine bağlı; Türk Milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, insan haklarına ve Anayasanın başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar olarak yetiştirmek;
2. Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan; yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmek;
3. İlgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak; Böylece bir yandan Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak; öte yandan milli birlik ve bütünlük içinde iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek ve hızlandırmak ve nihayet Türk Milletini çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı, seçkin bir ortağı yapmaktır.

1968 İlkokul Programında milli eğitim amaçları şöyle belirtilmiştir.
Türk milletinin bütün fertlerini kaderde, kıvançta ve tasada ortak bölünmez bir bütün hâlinde millî şuur etrafında toplamak; millî, ahlâkî, insanî üstün değerlerini geliştirmek; milletimizi hür düşüncenin, sosyal zihniyet ile demokratik düzenin hâkim olduğu; kişisel teşebbüse ve toplum sorumluluğuna değer veren bir anlayış içinde bilgi, teknik, güzel sanatlar ve ekonomik bakımdan çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı seçkin bir ortağı hâline getirmektir.
Bu ülküye ulaşmak için; her yaştakileri eşit eğitim imkânları içinde istidat ve kabiliyetlerine göre en üstün seviyede, geliştirmek; sosyal ve ekonomik kalkınma programlarının uygulanması için gereken çeşitli vasıftaki insan gücünü hazırlamak, millî eğitimin amacıdır (1968 İlkokul Programı).


[1] Arkın, Ramazan Gökalp, Öğretmen Ansiklopedisi ve Pedagoji Sözlüğü
[2] Bkz. Tanzimat Dönemi Pedagojisi, Milliyetçi Pedagoglar, Kızıl Elma.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

JAN AMOS COMENİUS (1592-1670)

JAN AMOS COMENİUS (1592-1670) Döneminin önemli düşünürlerinden biridir. Önemi ise, birçok fikrinin günümüzde bile uygulanabilir olmasıdır. Lâtince ve ilahiyat tahsil etmiş. Eğitimdeki aksaklıkları görmüş ve düzeltmek istemiştir. Birçok ülke ve şehir dolaşmış, birçok okulda öğretmenlik ve hayatının son döneminde papazlık yapmıştır. Bacon, Ratka ve Vives”in etkisinde kalmıştır. İngiltere”, İngiliz okullarını ıslah etmek üzere davet edilmiş, burada bütün bilimleri bir araya toplayacak bir ansiklopedi (pansofi) yazmak istemişse de başarılı olamamıştır. “Comenius, muhtelif işlerde çalışmış ve muhtelif problemler üzerinde kafa yormuştu. İlk önce papaz sıfatıyla mezheplerin ortadan kaldırılmasına gayret etmişti. Mezhep savaşları ile Avrupa”nın tam bir sefalete ve fakirliğe düştüğünü gören Comenius, bu işin çok önemli olduğuna kanaat getirmişti. Fakat sakin bir hayat yaşayamadığı ikide birde göç etmek zorunda kaldığı için bu idealini gerçekleştirmeye muvaffak olamamıştı.  Bereket ki g

MONTAİGNE"nın eğitime ilişkin görüşü.

MİCHEL MONTAİGNE  1533-1592 Fransız edibi ve Rönesans filozofu. Görüşlerini dilimize de çevrilen Denemeler (Essais) adlı eserinde toplamıştır. Denemeler isimli bu eser dilimize çevrilmiştir. “Denemeler isimli eserinde hayata yakın ve çocuğun tabiatına uygun bir eğitim tarzını savunmuş, devrinin Latin okuluna ve bu okulda uygulanan korkunç ezberciliğe, ölü bilgilere ve otoriteye dayanan sert ve katı eğitim anlayışına karşı çıkmıştır. [1] “Bunun yerine serbest şekilde karşılıklı konuşmayı öğretim metodu olarak tavsiye etmiştir. Buna rağmen o da eski dillerin öğretilmesinden vaz geçmemiş, yalnız canlı mükâleme alıştırmalarıyla basitleştirmelerini ve kolaylaştırmalarını istemiştir. [2] Beden eğitiminin eğitsel değerini bilhassa belirtmiştir. Aile ocağını çocukların eğitimi için elverişli bulmamakta, hakiki terbiyenin eğiticilerle çocukların bir arada bulunmaları sayesinde mümkün olabileceğini ileri sürmüştür” (R.G. Arkın, s.318). “Eserinin yirmi beşince bölümünde, köksüz ve kuru

Medeniyeti oluşturan unsurlar

Medeniyeti oluşturan unsurlar Bugün ulaştığımız medeniyet seviyesine ulaşmamız en başından itibaren 70-80 bin yıllık insanlık macerasının eseridir. Medeniyetin oluşturulmasında insanın iç ve dış dünyası olmak üzere iki ana unsurdan söz edebiliriz: İç dünya unsurları: zekâ/akıl ve içgüdüler Bu maceranın en başında konuşma anlamında dilin oluşmuş olması gelir. Tabiîdir ki dilin oluşması için insanın doğuştan getirdiği aklını/zekâsını kullanabilmesi gerekir. [1] İnsan ve diğer canlılar doğarken zekâ ile birlikte içgüdülerle ve reflekslerle de donatılmıştır. Refleksler, bir canlının hayatını devam ettirebilmek için kullandığı bilinçdışı davranışlardır. Canlının kendini koruması yönünde etkinliği vardır. Başka bir söyleyişle canlıyı tehlikeye karşı koruyan bilinç dışı etkinliklerdir. Bunlar öğrenilmez ve hatta eğitilemez. İçgüdüler de doğuşla gelir ve kişiyi amaçlı ve bilinçli etkinliklere yöneltir. İçgüdülerin en temel özelliği insanlarda ve bazı hayvan türlerinde eğitileb