MÜSLÜMANLIKTAN DEİZME VE ATEİZME DOĞRU 6
Konuya biraz da ahlâk eğitimi açısından bakalım.
Konuya biraz da ahlâk eğitimi açısından bakalım.
AHLÂK
EĞİTİMİ Bkz. Din eğitimi ve öğretimi, karakter eğitimi.
Ahlâk öğretilmez, yaşatılır, öğrenilmez yaşanır.
Karakter eğitiminin olduğu gibi ahlâk eğitiminin de
edindirileceği en doğal ortam ailedir. Ahlâk ve karakter eğitiminin temelleri ailede
atılır, okula başladıktan sonra ailenin etkisi devam eder, okul da edinilen
değerleri besler ve pekiştirir.
Karakter eğitiminde olduğu gibi ahlâk eğitimi de
insanoğlunun doğuştan getirdiği hayvanî içgüdülerin insanî vasıflara uygun
olarak şekillendirilmesi, çocukların toplumun genel ahlâk anlayışına, geleneklerine
ve kanunlarına uyması gibi hem görgüsel hem iradî kararlılıkla gerçekleşir.
Ahlâk ve karakter eğitimi, ahlâkî karakter olarak da birbirinin tamamlayıcısıdır.
Ahlâk eğitiminin en doğru yöntemi annenin, babanın ve
öğretmenin, yöneticilerin söz ve davranışlarıyla çocuklara rol-model olmalarıdır.
Nasihatle, öğütle, dinî vaazlarla çocuğu ahlâklı yapamazsınız. Esasen din de
ahlâkî değerlerin yaşanması üzerine kurulur. Ahlâk yoksa din de yok demektir.
Örneğin yalan söylemek ahlâkî olmayan
bir davranıştır. Hangi dinde olursa olsun yalan söyleyen o dinin mensubu
olamaz. Esasen Allah da bunu yasaklamıştır.
Eğer dinî kaygılarınız
varsa, onlara örnek olmanız, yani onun gözü önünde namaz kılmanız, oruç
tutmanız onun bilinç altında din duygusu zaten yerleşir ve gelişir. Ama dinden
önce çocuklara ahlâken, görgü kurallarına uymakla, eşinizle ve çocuklarınızla
yapıcı ve güzel ilişkiler kurarak örnek olunuz. Çünkü din, ahlâkî değerler ve
ahlâk üzerine kurulur. Ahlâka dayanmayan bir din düşünülemez.
Ahlâklı olmak, insan
olmaktır.
AHLÂKÎ
KARAKTER VE VİCDAN Bkz. vicdan.
Ahlâkî karakter, kişinin kişiliğinin kalitesinin
göstergesidir. Bu anlamda ahlâkî karakter; kişinin davranışlarını,
düşüncelerini, hayallerini ve bütünüyle sosyal ilişkilerinin kalitesinin
göstergesidir.
Ahlâkî
karakter, ahlâkın karakter üzerine yalnız sözle ifade etmek değil aynı zamanda
yaşayacak şekilde raptedilmesi, tutturulması ve bilimsel ifadesiyle
edindirilmesidir. Başka bir söyleyişle kişinin ahlâkî değerleri üzerinde
taşıması, Mevlâna”nın deyişi ile “Olduğu
gibi görünmesi ve göründüğü gibi olmasıdır.”
Ahlâk, felsefedeki ifadesiyle bir şeyin veya bir
kimsenin başkalarından olan farkının ifadesi değil, sosyalleşme ile bütün
toplumun ortam değeri olarak kişide de görülmesi gereken üstün bir niteliktir.
Ahlâk tanımı içinde ifade ettiği değerleri kitap
üstünde yazılı görülürken, ahlâkî karakter, kitapta yazılı olan değerlerin
kişinin üstünde de görünmesidir. Yalnız söylemle “ahlâk” düşüncenin davranışa
dönüştüğünü ifade etmez.
Bu anlamda ahlâkî karakter bir iradî disiplin
meselesidir. Kişi her durumda ahlâkî değerleri yaşaması için iradesini bilinçli
olarak kullanması ve kendine içten veya dıştan yapılan telkinlere aldırış
etmeyerek iradesi ile hareket etmesidir. Bu durum, kişinin kendi kendisiyle
barışık ve uyum içinde olmasını ve buna bağlı olarak “vicdanî davranışlarını” oluşturmasını da sağlar. Vicdan, ahlâkî karakterin
sonucudur ve kişinin kendisiyle hesaplaşmasıdır. Bu hesaplaşma iledir ki kişi
düşünüş ve eylemlerinde tutarlı olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder