TANIMIN DEVAMI VE PEDAGOJİ NASIL BİR BİLİMDİR?
TDK”nun yaptığı tanım, maddî bilimleri
tanımlamaktadır.
2. Loji yahut insanî bilimler, sosyal bilimler veya
düşünsel bilimler, tabiatta ve
yaratılışında var olmadığı hâlde insanın kendi düşüncesinde ürettiği bilimdir.
İnsan düşüncesinin ürettiği ilk sistemli loji bilim ise felsefedir. Felsefe,
düşünce bilimlerinin (lojilerin) anası olmuştur. Her biri loji olan pedagoji,
psikoloji, sosyoloji, filoloji felsefeden türemiştir. Hatta başlangıçta fizik,
kimya, astronomi, matematik de felsefe içinde mütalâa edilmiştir.
Lojik bilimler “Nasıl olmalı?” sorusuna cevap arar. Loji,
iç ve dış gözlemin ve düşüncenin ürünüdür. Geleceğe yönelik çalışır.
Bilhassa felsefe, psikoloji, sosyoloji, pedagoji
alanlarında düşünenler, görünüşte başkalarına yönelmiş şeyler anlatırken
gerçekte kendi isteklerini anlatmaktadırlar. Örneğin Freud, cinsel duyguların
insan davranışlarını yönlendirdiğini ifade ederken, Adler üstünlük duygusu ile
ifade etmiştir. Yine felsefe tarihinde bildiğimiz dogmatik düşünceyi
savunanlar, realistler, pragmatistler vs de aslında kendilerini
tanımlamışlardır.
Fakat bunun şu faydası olmuştur: Bu filozoflara,
pedagoglara, sosyologlara ve psikologlara baktığımızda toplamda mükemmel insanı
tanımlamışlardır. [1]
Maddî veya tabiat bilimlerinin değişmez yasaları
olduğu hâlde insanî bilimlerin katı kanunları veya kuralları yoktur. Örneğin
yer çekimi yahut suyun kaldırma kuvveti ile kanunların tekrar tekrar denenmesi
gerekmez. Ama filozofların, pedagogların ve sosyologların ortaya koydukları
görüş hiçbir zaman kesin olmaz. Bu nedenle aynı alanda çalışan bilim adamı bir
kişi olduğu halde bu alanlarda çalışan ve düşünen çok kişi vardır. Çünkü bu
bilimler aynı zamanda düşüncenin ürünüdür ve düşünce bilimidir.
Pedagojinin bir ilim olup olmadığına bu açıklamalar
ışığında bakacak olursak pedagoji; düşünsel yahut zihinsel (loji) normatif, insanî bir bilimdir ve birçok bilim dalından
yararlanır.
[1] Bu konuya Pedagojinin
Felsefesi ve Sosyolojinin Felsefesi kitabında ayrıntılı temas edilmiştir. Yeni
eğitim anlayışının bu esas üzerine kurulması önerilmiştir.
Yorumlar
Yorum Gönder